Velkommen til kretsbannerkonkurranse!
Det er endelig klart for ny Kretsbannerkonkurranse! Da regler og smittevernhensyn er ulike mellom kommunene i vår store krets må det tradisjonsrike arrangementet kretsbanner eller kretskonkurranse i år ta ny form.
Arrangementet må avholdes som “fast fritidsaktivitet” for å tilfredsstille nasjonale retningslinjer. Det gjør vi best i hver enkelt gruppe. Det vil si at det i år ikke bli et samlet arrangement som tidligere, men må kjøres lokalt hos den enkelte gruppene grunnet smittevernhensyn. Dette legger litt mer av gjennomføringsansvaret på de enkelte gruppene, selv om oppgavetekster og dommerveiledning fortsatt vil bli gitt fra Kretsbannerkomitéen.
Årets konsept og oppgaver
Komiteen ønsker å gi gruppene mulighet til å gjennomføre kretskonkurranse til ønsket tid og sted. Det åpnes derfor for å avholde konkurranse i gruppen i perioden fra første dommerveiledning den 28. mai til og med den 9. juni kl 12.00. Slik står gruppene fritt til å avgjøre om man ønsker å avholde et dagsarrangement eller spre oppgavene ut over flere speidermøter.
Det er totalt fire oppgaver fordelt på temaene Patruljedrift, Førstehjelp, Klima og miljø og en Matoppgave.
To av oppgavene krever forarbeid, forhåndsinformasjonen til disse er vedlagt*. To av oppgavene krever ikke forarbeid av patruljen og publiseres dagen før konkurransestart og dommerveiledning. Foruten utstyret som kreves for å løse oppgavene gitt på forhånd må patruljen ha tilgjengelig vanlig speiderutstyr som kniv, førstehjelpsutstyr, nål og tråd, gaffatape og surretau.
- Arrangør(gruppen) er ansvarlig for oppdeling av patruljeområder, forsvarlig smittevern, brannsikkerhet mv.
- Bedømming skjer lokalt i gruppen og gjennom innsending av bilder/video til kretsbannerkomiteen.
- Det kreves i snitt en dommer per patrulje. Dommer må ha tilgjengelig laptop eller nettbrett for innsending av bedømming. For eksempel: En dommer med ansvar for gjennomføring av en oppgave bedømmer flere patruljer, eller en som bedømmer alle oppgavene, men følger en patrulje.
Det vil bli satt opp dommerveiledning fra 28. til 30. mai. Det anbefales på det sterkeste at hver gruppe deltar på dommerveiledningene. Absolutt siste frist for innsending av bedømning og bilde/videobevis er den 9.juni kl 1200
Forhåndsoppgavene er sendt på mail til gruppeleder.
NM-kvalifisering
Det avholdes semifinale i kretsen den 13.juni der de fem beste patruljene fra gruppenes konkurranser får nye oppgaver som gis fra NM-komiteen sentralt. Disse offentliggjøres 11.juni, alle de fem patruljene premieres. Kun én patrulje går så videre til nasjonal bedømming av oppgavene, en superfinale etter vår lokale bedømming.
Påmelding
Det vil ikke være direkte påmelding til arrangementet. Hver patrulje vil bli registrert ved mottak av svarskjema/dommervurdering fra gruppene.
Plan for dommerveiledning
Dato | Klokkeslett | Tema |
28. mai | 19.30 | Patruljedrift |
28. mai | 20.00 | Førstehjelp |
28. mai | 20.30 | Klima og miljø |
28. mai | 21.00 | Matoppgave |
28.mai | 21.30 | Kurs i innsending av bedømmelse |
29. mai | 09.00 | Patruljedrift |
29. mai | 09.30 | Førstehjelp |
29. mai | 10.00 | Klima og miljø |
29. mai | 10.30 | Matoppgave |
29.mai | 11.00 | Kurs i innsending av bedømmelse |
30. mai | 09.00 | Patruljedrift |
30. mai | 09.30 | Førstehjelp |
30. mai | 10.00 | Klima og miljø |
30. mai | 10.30 | Matoppgave |
30.mai | 11.00 | Kurs i innsending av bedømmelse |
Linker til infomøter og dommerveiledninger vil bli gjort tilgjengelig 26. mai.
Med Speiderhilsen
Kretsbannerkomiteen