Fikk over 40 SMS med gratulasjoner fra speidere i Hyggen

15 februar, 2021 av Hilde Haldorhamn

Det er ikke mange som har vært «beredt» så lenge som Åse Lien Aaberg fra Hyggen. I helgen fylte hun 80 år og kan se tilbake på mange tiår med speiding i Hyggen speidergruppe.

Lederne i speidergruppa hadde planlagt en storstilt feiring av Lien Aaberg 80 års dag på Leikvinjar denne helgen, men måtte avlyste på grunn av koronaen.

– Vi pleier å ha en gruppetur til Leikvinjar i februar og hadde store planer om å feire Åse på denne turen, sier gruppeleder Torgeir Feyling.

Men da de måtte avlyse turen, gikk planene om feiring i vasken. Plan B ble iverksatt og formidlet til alle de 100 medlemmene i Hyggen speidergruppe.

Overrasket med besøk

Det yngste medlemmet i gruppa, Marius Nøst-Hegge (6), fikk oppdraget med å overrekke gave til jubilanten på vegne av hele speidergruppa. Og sammen med Feyling, storebror Mathias Nøst-Hegge (10) og mor og speiderleder Sonja Nøst-Hegge troppet han opp hjemme hos Åse for å overrekke gave og synge bursdagssang.

– Jeg gleder meg til å besøke Åse, og synge bursdagssangen, sa han.

VENTER: F.v. Gruppeleder Torgeir Feyling, Marius Nøst-Hegge (6), storebror Mathias Nøst-Hegge (10) og leder Sonja Nøst-Hegge venter spent på at jubilanten skal dukke opp for en gaveoverrekkelse.

Ba medlemmene sende SMS

– Gratulerer med dagen, jeg er spent på om du har fått noen hilsener i dag, sa Feyling da han overrakte blomstene fra gruppa.

Alle medlemmene ble oppfordret til å sende Lien Aaberg en SMS med en hyggelig melding og gratulere henne med dagen, meldingen skulle avsluttes med navn og hvilken enhet man tilhørte.

Dette resulterte i at det tikket inn meldinger til jubilanten hele dagen, mer enn 40 av gruppas medlemmer tok oppfordringen.

– Jeg er helt overveldet over hva dere kan finne på, men jeg har mistet tellingen på alle meldingene. Jeg har lest alle sammen og skal svare hver og en når jeg får tid, sier hun.

En av roverne sendte også en film hun hadde spilt inn. Det satte Lien Aaberg stor pris på.

Aktiv i gruppa siden 1964

Lien Aaberg har vært med som leder og assistent i gruppa helt siden oppstarten, og det er mange som har hatt glede av Lien Aabergs hjelpsomme og hyggelige vesen.

Hun er fremdeles aktivt med i gruppa som hjelpeleder for stifinnere og som medlem av gruppestyret, med faste speiderdager i uka, samt turer og andre arrangementer både for gruppa og på kretsplan.

– Jeg koser meg når jeg får være med på speideren, og håper jeg skal klare å få vært med på leir til Risøya i sommer, sier hun.

Men det blir bare leir om hun får et greit sted å sove, og det skulle bare mangle når man har passert 80 år.

Åse Lien Aaberg er en av Norges høyest dekorerte speidere

Hun har har mottatt flere priser og hederstegn for sin innsats innen speiderarbeidet.

I 1989 mottok hun «Gutten i Røyken prisen» og i 1994 fikk hun «Røyken kommunes kulturpris».

Fra Nedre Buskerud krets ble hun tildelt «Kretsens Hederstegn» i 2002.

Fra speiderforbundet har hun fått «Norges speiderforbunds Hederstegn», og ble tildelt NSFs æreskniv i 2014.

Det samme året hun også tildelt «Paul Harris Fellow sin ærespris» fra Rotary.

2019 mottok hun NSF sin aller gjeveste utmerkelse: «Sølvulven» for sin innsats for speideren.

Høyest rangerer nok Kongens fortjenestemedalje, som hun mottok under et speiderarrangement på Verksøya i 2006.

Tekst og foto: Hilde Haldorhamn