Jeg har ikke tenkt å gi meg enda

27 oktober, 2023 av Hilde Haldorhamn

Ole Bjørn Bugge Haugaasen har vært speider i snart 63 år. I 50 av disse årene har han hatt lederverv i både gruppe og krets. Han har også hatt oppgaver som har medført internasjonal deltakelse.

På høstens kretsting 18. oktober fikk han tildelt hederstegnet for sin innsats med speiderarbeidet. 70-åringen er fremdeles aktiv som leder i Solberg speidergruppe. Det var kretsleder Rune P. Haukedal som fikk æren av å overrekke diplom og en øks som sakk for innsatsen.

Startet tidlig

Allerede i 1961 startet hans speiderkarriere, da han som åtteåring begynte som ulvunge i 5. Strinda speidergruppe.

Men karrieren i Strinda ble kort, og allerede etter to år måtte han ta farvel med sine speidervenner da familien flyttet til Høvik i Bærum i 1963.

En gang speider – alltid speider

Det var speider han ville være, og det gikk ikke lang tid før Ole-Bjørn ble tatt opp som troppsspeider i 2. Høvik 1963 av Gisle Johnson.

I 1965 flyttet familien enda en gang. Nå gikk ferden til Lillestrøm. Også her fant han fort en speidergruppe, 1. Lillestrøm som han var medlem i fram til 1970, da gikk flyttelasset til Solbergelva hvor han har bodd siden.

Tok over som gruppeleder

I 1973 overtok  han som gruppeleder i 1. Solberg speidergruppe, da de som drev gruppa ønsket å legge ned virksomheten. Han var bådet tropps- og gruppeleder det meste av 70-tallet, og deler av 80- og 90-tallet, med noen pauser innimellom.

I 2003 overtok han igjen hovedansvaret for gruppa. I perioder har han fått hjelp med småspeiderne, men har for det meste drevet alt alene. Men nå skjer det noe på lederfronten og det er han glad for.

– Jeg har ikke tenkt å gi meg enda», sa Ole-Bjørn Bugge Haugaasen i takketalen.

Selv om han ikke har tenkt å gi seg enda, ønsker han å overlate stafettpinnen for gruppa videre til yngre generasjoner.

– Men jeg blir vel en slags syvende far i huset en stund framover, sier han.

Nå har han barnebarna til de første speiderne han var leder for i gruppa, og han har lovet å gi seg når de første oldebarna deres kommer.

– Det blir spennende å se om jeg klarer å holde dette løftet når den tid kommer, humrer han.

Selv synes han det er flott å kunne være med som leder, og både barn og barnebarn har vært og er med i speidergruppa hvor han trives godt.

Merittliste

• Gruppeleder, flokk- og troppsleder for Solberg speidergruppe
  • Kretsstyremedlem og  visekretsleder for Drammen Krets (senere Nedre Buskerud krets)
  • Leirsjef for NBKS Kretsleir «Kast loss» i Risør i 1991.
  • Troppsleder for Jamboree 1975
  • 5 år i Komité for kristen trening fra 1976.
  • NSF representant til European Youth and Student meeting i Warszawa 1975
  • Norsk speidergutt Forbunds representant i LNU.