Overrasket speiderbarna med aktivitetspakker

31 mars, 2020 av Hilde Haldorhamn

Småspeiderleder Gerd Berget i Hyggen speidergruppe er både kreativ og initiativrik.

Med inspirasjon fra speiderledere over hele landet, og de nye fordypningsmerkene som har dukket opp de siste ukene, har hun satt sammen aktivitetspakker til sine egne speidere i flokk og beverkoloni.

Kontaktet speiderfamiliene

-Før jeg begynte, tok jeg en liten runde med foreldrene og speiderne for å undersøke om de kunne tenke seg litt å gjøre mens skolen var stengt, sier hun.

Hun fikk god respons og begynte å undersøke hvilke merker som kunne være aktuelle å prøve på med få ressurser.

– Jeg spurte samtidig hvordan de ønsket å motta aktivitetspakkene, sier hun. De fikk tre alternativer; levere på døra og prate sammen på avstand, putte pakken i postkassen eller hente selv på et avtalt sted.

De aller fleste satte pris på å få en prat med noen andre enn dem som er sammen ellers i hverdagen.

I små pilleesker ligger det et løsningsord som speiderne skal sende på epost til lederen.

Kodeord og knuter

I pakkene er det blant annet knutetau, små esker med kodeord, ark med koder og litt speidergodteri.

-Det er forskjellige aktiviteter i bever og småspeiderpakkene, sier hun. Dette er gjort med tanke på at det er flere som er søsken og de skal derfor ikke ha fordel av at det er like ting.

Med dette har hun laget forskjellige kodeord som hun har lagt opp i de små boksene. Speiderne må først løse en rebus før de kan få lov til å åpne boksen, hvor kodeordet står. Når de har løst rebusen skal de sende kodeordet til lederen. På denne måten får de en bekreftelse på at de har klart oppgaven.

Dette har fungert veldig fint sier Gerd, som kan bekrefte at hun har fått flere eposter med svar allerede.

Pakkene til Gerd inneholder: knutetau, dugnadsmerke, kodeark, kodeord i boks, rett i koppen kakao, ballonger, litt godteri og en liten påskeaktivitet. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan gjøre.

Nye merker

Komite speiding og speider-sport har laget nye fordypningsmerker som kan motivere til aktivitet mens vi er med på den store dugnaden vi nå holder på med. Du finner mange nye merker på nettsidene til Speider-sport og merkekravene på Speiding.no