Påskeleiren 2024

5 februar, 2024 av Hilde Haldorhamn
Har du ikke lagt planer for påsken enda? Fortvil ikke, vi gjentar suksessen med årets kulest påskeleir for speidere og rovere!
Dette blir en leir for speidere fra 9 trinn og rovere. Og leiren vil være fra onsdag 27. til søndag 31. mars, i påsken
Planleggingen er i gang og det legges opp til en morsom teltleir i flotte omgivelser med store telt og varmeovner, helt uten voksne ledere!Sikkerheten blir godt ivaretatt av lokalkjente hyttefolk og speiderledere.

Tanken bak arrangementet er at speiderne på en sikker og god måte skal få oppleve vinterspeiding i fjellet og samtidig ha et godt sikkerhetsapparat rundt seg.

Vi finner ut hva vi gjør underveis, kanskje gå en skitur, arrangere leirbål, bygge snøhule eller noe helt annet morsomt. Tidligere har vi isfisket og sovet i snøhule. Det er kun plass til 20 speidere på leiren, førstemann til mølla prinsippet gjelder:)

Synes du dette høres kult ut?
Da kan du melde deg på, via min.speiding.no. Prosjektgruppa trenger flere medhjelpere både til å planlegge og til stab under leiruka.
Leiren vil bli omtrent på samme sted som Hiortpokalkonkurransen og det er speidere og rovere med fjellerfaring som står bak arrangementet.
Speiderne må ta seg opp til Hardangervidda via Krossobanen som går fra Rjukan sentrum.

Litt praktisk informasjon

Nærmeste tettsted er Rjukan, og Gvepseborg som er øvre stasjon på Krossobanen, taubanen som går opp fra sentrum av Rjukan.
Leiren legges 300 meter nord for Kanonhøyden, ca. 1,5 km fra Gvepseborg.
Overnatting blir i et stort, kraftig telt med ovn, teltet er laget for å tåle storm.

• Reise: Felles utstyr fraktes opp av an lokalkjent i forkant.
  • Reise for deltakere: Privatbiler, rutebuss ved behov, her koordinerer vi med deltagerne.
  • Mat:  Sørger arrangøren for.
  • Påmelding: i min.speiding.no

Utstyr påkrevet for deltakerne:

• Vinter sovepose/underlag.
  • Fjellbekledning og ski.
  • Tursekk inneholdende det som kreves for ski gang i høyfjellet, herunder ekstra/ tursekk og spade.
  • Kart, skredsnor(20 m)og kompass.
  • På Speiding.no finner du Pakkeliste VINTER finner du en pakkeliste for det du trenger på en vintertur.

Sikkerhetsutstyr på leirplassen

• Brannslukningsapparat
  • Brannteppe
  • Tilgjengelig kniv i teltet.

Ved uvær vil deltakerne flyttes til speiderhytte som ligger mellom leiren og Gvepseborg.
Leirområdet ligger ca. 1 km fra skogsbeltet, som vil gi god beskyttelse ved uvær.

Fra leirområdet til skogsbeltet er det lett adkomst nedoverbakke uten vesentlig farlige stup.
Det skal til enhver tid legges igjen en liste i teltet hvor deltakerne skriver inn hvor de går.
Et hytteområde omkranser leirområdet. Alle hytteeierne er fjellvante og disponerer egen snøscooter.
De fleste hytteeierne er på hyttene i påsken. Disse vil bli varslet om arrangementet i forkant via egen hjemmeside.
Flere av hytteeierne er tilknyttet Røde Kors.

Skulle det oppstå en ulykke, vil lokalkjent speiderleder være på egen hytte i nærheten av leirområdet for å koordinerer innsatsen. Krossobanen går ikke om natten. Ved ulykker kveld/natt ringes et nødnummer, samme som for hytteeiere.

Lokalkjent speiderleder koordinerer innsatsen vis a vis hytteeierne ved behov.
Hver deltaker på leiren får sin egen VHF radio med kanal tilknyttet en nærliggende repeater som vil sikre perfekt samband.
Kretsens Hiortpokalgeneral holder til på hytte i området og som radioamatør vil han koordinere sambandet blant annet via stor antenne på eget hyttetak.

Deltageravgift

Det koster i utgangspunktet 1300 kroner å delta på arrangementet, for hele oppholdet. Da inkludert overnatting, mat, transport osv. Dette betyr 260 kr per døgn, dette er meget rimelig. Om man er medlem i Vestmarka krets kan man få 500 kr i støtte, dette får man ved å sende mail/søknad til Isak.eriksen@speiding.no.
Turen er åpen for våre venner i Kfuk-Kfumspeiderne.